Thursday, April 21

New York, New York

Na een vlucht van 8 uur en ’n enorm lange rij bij immigration (altijd weer ’n warm welkom hier in de USA….) bleek dat onze golfbag niet te traceren was. Na lang wachten en mopperen hebben ze ons toegezegd dat-ie zal worden afgeleverd bij het hotel. We wachten af…. Enfin, de laatste keer dat we met Delta gevlogen hebben, hoewel de service aan boord en de enorme bellen wijn (uit een karton in een plastic Cola beker….) best OK was.
We vieren de verjaardag (dank voor alle sms-jes!) met een cocktail in “the View” (een draaiende lounge op de bovenste verdieping van het Marriott Hotel op Times Square) Zo draai je 360° en zie je heel New York aan je voorbij komen. Top!

Het hotel – een gedateerde en ietwat slonzige, maar betaalbare” la Quinta Inn” (zie voor ons spectaculaire uitzicht "foto's USA 2011") – ligt midden in Manhattan in Korea Town, dus ’s avonds proberen we de vermoeidheid weg te eten met een pittige Koreaanse maaltijd. ’n Bijzondere ervaring met bijzondere smaken. De volgende avond is het niet-te-evenaren seafood-buffet bij IchiUmi met een enorme variatie aan oesters, sushi en sashimi en andere Japanse heerlijkheden ook weer ’n schot in de roos! De lokatie van het hotel is geweldig; vlakbij Broadway, Times Square en op steenworpafstand van het treinstation(Penn Station) waar we aankwamen en zullen vertrekken. En als klap op de vuurpijl kijk je vanaf het terras van de bar op de bovenste verdieping direkt aan tegen de Empire State Building. Vanwege de jetlag zitten we al om 7 uur aan een voedzaam ontbijt met bagles en donuts; die calorieën wandelen we er later vandaag wel weer vanaf.

We starten al vroeg en wandelen langs het Flatiron Building (ziet er uit als ‘n strijkijzer), de farmersmarket op Union Square, het monumentale Grand Central Station en de prachtige winkels op Fifth Avenue. De Apple Store is een strakke glazen kubus, de winkel ligt onder straatniveau. Buiten staat er ’n lange rij wachtenden die ’n iPad 2 op de kop willen tikken; ook hier blijkbaar niet goed leverbaar….Overigens staan er overal lange rijen; in verband met de paasvakantie/springbreak (en de goedkope dollar..?) is het ontzettend druk in de stad. De hoop op goedkope tickets voor één van de musicals hebben we dan ook maar laten varen; ook voor de kantoortjes van TKTS staan fikse rijen en we hebben geen zin om daarin onze tijd te verdoen. (bovendien is er niet veel in de aanbieding)
Tijdens de wandeling komen we in het Financial District en bekijken de vorderingen van de bouw op Ground Zero en bezoeken het Information Centre. Daar belanden we ook midden in de voorbereidingen van de opening van het Tribeca Filmfestival van die avond. Elton John zal ’s avonds een gratis concert geven, maar Paul denkt dat we geen kans maken op de (entrée-)armbandjes dus lopen we door; later op TV horen we dat er nog volop bandjes te vergeven zijn. Dan zijn we te laat; kans aan onze neus voorbij laten gaan…. Ook wandelen we door het nieuw-leven-ingeblazen “Meatpacking’ District” en bezoeken de High Line (de “hangende tuin” van New York); een onlangs aangelegd park op een oude verhoogde spoorlijn. Mooi gemaakt!
Donderdag huren we 2 super-de-luxe mountainbikes en rijden rondom Manhattan, door Central Park en over de Manhattanbridge naar Brooklyn en terug over de Brooklynbridge. We belanden in China Town; ’n prima plek voor een lichte lunch! Er schijnt zo’n 400 km aan fietspaden in en rondom New York te liggen; die zijn helaas niet overal even duidelijk aangegeven, dus zo nu en dan is het trappen voor je leven (gelukkig hebben we ’n helm op…). Het is een prachtige dag, met een straf windje, maar dat mag de pret niet drukken.

Oh BTW, de golfbag is keurig de volgende avond afgeleverd!