Thursday, December 7

culy-klets deel 4: eenden embryo...

Ik had het al beloofd: het gaat nog gekker worden! Na de rode mieren en de tarantula vandaag stad en land afgezocht naar Pong Tia Koon (ook wel Balut genaamd; vooral in de Filipijnen erg geliefd). Ook de Cambodjanen lusten er wel pap van, want het gerecht staat bekend als een lustopwekkend middel...
Pas nadat ik de Cambodjaanse naam had opgezocht is het aan het eind van de middag eindelijk gelukt op de markt tegenover het hotel. Ik maar de hele dag proberen met "fertilized egg", "duck in the egg" op allerlei markten van Phnom Penh....Allemaal zonder succes, maar na één keer pong tia koon werd ik verwezen naar een oud dametje die het verkocht.


Het is inderdaad een bevrucht eendenei dat na een paar dagen - met het eendje dus in wording - wordt gekookt. Het embryootje wordt geserveerd met peper, zout, citroen en munt. Voor de locals maakte ze een mooi bordje klaar met alle ingrediënten; om de één of andere reden kreeg ik de 'take-away versie' mee voor 1500 Riel (€ 0,35 ; kleine bedragen gaan in Riel, want ze gebruiken geen US$ muntgeld, alleen bankbiljetten) Keurig klein tasje met het ei, zakje zout/peper, schijfje citroen en wat munt en op ons balkonnetje heb ik er een mooi bordje van gemaakt!

Ik heb foto's op internet gezien van bijna volgroiede eendjes, dat was dit nog net niet. Toch voelde je de veertjes en botjes al knisperen.... Paul zette er snel een glas mineraalwater naast om het zo snel mogelijk door te kunnen spoelen. Lief, maar helemaal niet nodig! Op YouTube kan je allerlei filmpjes vinden over "hoe 'n balut te eten": eerst slobber je het vocht uit het ei en vervolgens schepje met 'n lepeltje het beestje uit z'n schaal. Even door het zoutmengsel halen en smullen maar. Weer 'n culinaire ervaring rijker!

Na de borrel gaan we straks maar weer 'ns gewoon 'n pizza eten op de Bassac Lane.....



No comments: