Monday, November 24

richting bankroet....

Van vrijdag tot zondagavond is het razend druk in Hua Hin. Dan komen de Bangkokianen en expats weekend vieren en genieten van het heerlijke zeewindje. (Dat is ook de reden waarom de koning hier zijn zomerpaleis heeft. Hij is binnenkort trouwens weer jarig, maar ligt al weer een poosje met longproblemen in het ziekenhuis in Bangkok en zal deze keer waarschijnlijk niet overkomen voor de festiviteiten) Al die extra badgasten zorgen er voor dat het verkeer flink vastloopt op het toch al op niet al teveel verkeer berekende wegennetwerk…… Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de rij! En dan te bedenken dat de lokale bevolking vindt dat het toerisme in 2014 (door de staatsgreep?) achter loopt bij andere jaren.

Een andere reden voor veel Bangkokianen om naar Hua Hin te komen is naar verluid de Cicada Night Market (alleen in het weekend). Wij gaan er – samen met de 4 buren – voor het eerst naar toe en het moet gezegd worden; er hangt een geweldig relaxed sfeertje! In de stalletjes wordt voornamelijk kunst en artistieke huisvlijt verkocht, de foodcourt – waar je werkelijk van alles kan krijgen – is fantastisch en spotgoedkoop en in het openlucht theater onder tropisch gebladerte speelt een leuke Thaise band. Daar gaan we nog ‘ns heen!

Op zondag stappen we in ons autootje en ontvluchten Hua Hin. We bezoeken een paar tempels en vissersdorpjes waar we nog niet eerder waren; leuk zo’n “ontdekkingstochtje”!  Rond lunchtijd vinden we - een paar kilometer ten zuiden van de stad - een idyllisch baaitje met een klein restaurantje onder de parasols. Daar smaakt de mango salade met krab en het Singha biertje geweldig bij. Maar terwijl we daar zitten wordt er vlak achter ons gewerkt aan een nieuwe beach resort; blijkbaar vond iemand anders het ook een mooi plekje.....

De volgende dag maken we een reisje en boeken een schattig teakhouten huisje aan het strand in Bankrut, ’n kleine 200 km rijden vanuit Summerland. Bij de omzetting van Thaise schrift naar de Romeinse letters komt het – om de verwarring te vergroten – vaak voor dat namen van dorpjes volledig anders gespeld worden. Bankrut wordt ook wel Bang Rood of Ban Kruit; dat Bankroet hebben we er zelf maar van gemaakt….. Soms wel lastig als je op de kaart op zoek bent naar je bestemming. Het huisje ligt in een mooi tropische tuin (met schitterende vlinders) en heeft een heerlijke buitendouche onder de palmbomen. (die bij nader inzien alleen koud water geeft, dus we gebruiken toch maar liever de douche binnen….)
Eén van de hoogtepunten in de omgeving is….tja, een pagode met Boeddhabeeld. We vragen ons af hoeveel er wel niet in Thailand zullen zijn; maar deze is verreweg één van de mooiste en ligt ook nog eens schitterend op een  uitsteeksel in de baai. De wandeling langs de verschillende plateau’s van een waterval - in één van de National Parks hier-  kunnen we helaas niet helemaal tot het einde lopen; we hebben geen zin om tot ons kruis door het water te waden met rugzakken en camera. Maar goed, we zijn dan ook al dik tevreden met wat we tot dat punt gezien hebben, zullen we maar zeggen! Thailand is in deze regio (letterlijk) op z’n smalst; we gaan morgen dan ook op de terugreis een tussenstop maken bij een grenspost met Myanmar. Daar is elke dag een markt waar de Birmezen hun waren aan de man proberen te brengen; bovendien is het voor veel buitenlanders een mooie plek om door middel van een zogenaamde visa-run hun visum te verlengen. Al met al ‘n leuk uitje tijdens een uitje..!

1 comment:

Anonymous said...

het gekke is toen ik keek of jullie meer verhaaltjes kregen, ik zag dat er van mij niets op stond. Gek toch soms wel en soms niet.
Ik snap het niet.
Misschien allen onder anonymous.