Thursday, June 9

kreeft in de kerk!

Church Lobster Suppers zijn door de kerken georganiseerde maaltijden waarbij soms wel 500 eters aanzitten… Kompleet met chowder (soort vissoep), gestoomde mosselen, allerlei salades en veel kreeft. Plus nog een taartje toe! Mooie manier om fondsen te werven… Gelukkig zijn er steeds meer restaurants die de church lobster suppers in een iets meer verfijnde versie op de kaart hebben staan. 


In Charlottetown treffen we een zomerse avond en een leuk restaurant waar we buiten kunnen eten. Wel aan de prijzige kant, aangezien de aanvoer van kreeften door de aanhoudende kou achterblijft gaat de marktprijs flink omhoog. Bovendien wordt er maar kort (half mei – half juni en in het najaar) gevist naar de geliefde beestjes; ze vissen dan trouwens flink door en bewaren er tienduizenden in grote zoutwatertanks, zodat ze de hele zomer door levende kreeften kunnen aanbieden.

’t Is even een gedoe met de kraker en andere materialen, maar wel heerlijk. Peuteren en dan door de gesmolten boter halen. Mmmmmm! De serveerster is zeer te spreken over m’n prestaties wanneer ik haar vertel dat ’t m’n eerste keer is en vraag of er nog meer te kraken valt. Ondertussen gaan 2 oudere dames, die ’n paar tafeltjes verder zitten, zich er ook mee bemoeien! Het blijken 2 Nederlandse dames te zijn die blijkbaar veel verstand hebben van kreeften. En voor ik het weet heeft één van de twee mijn kreeft in haar knuistjes op zoek naar meer eetbare delen. Uiteindelijk zonder succes, vraagt ze of ze Paul’s servet even mag gebruiken… Hilarisch!


Charlottetown is ’s lands kleinste provinciehoofdstad en Prince Edward Island (ofwel PEI) is dan ook de kleinste provincie. Wel één met groot historisch belang, want hier waren in 1864 de eerste onderhandelingen die 3 jaar later hebben geleid tot het ontstaan van Canada. Volgend jaar dus groot feest! (het provinciehuis waar één en ander in 1864 geregeld is wordt dan ook flink onder handen genomen en is helaas niet toegankelijk…) 

De stad is zeer compact met veel oude huizen en geen enkele hoogbouw; ook ons Airbnb-huisje (midden in de stad!) kunnen we als knus omschrijven! We maken voor het eerst kennis met de eigenaar van een Airbnb-locatie, maar dat komt omdat ze ons pas een dag later verwachtte en de boel nog moest schoonmaken. Dat wordt dus misschien voor het eerst een slechte review, maar wij hebben nu wel tijd om een “Cows-ijsje” te scoren. Cows is een lokale (PEI) ijsmaker die inmiddels flink aan de weg timmert. Wacht maar af; binnenkort Cows bij AH! Ga dan voor ‘Gooey Mooey’, zulk lekker ijs heb ik nog nooit gegeten…


De zomerse avond was een gelukje tussen veel grijzig- en nattigheid door. Het wil hier nog steeds maar niet erg zomeren. Helaas valt de volgende dag ons “rondje eiland” daarom ’n beetje in het water en wordt wat ingekort. De lunch bij het befaamde restaurant “the Blue Mussel” (lobster roll!) maakt ‘n boel goed! Het begint er nu op te lijken dat we de laatste week veel beter weer zullen krijgen, dus de korte broeken kunnen weer uit de koffer komen…





1 comment:

Loes said...

Toch leuk om mee te maken dat er twee oudere dames met jullie "flirten".
Ik kreeg het water in in mijn mond toen ik las dat jullie lekker kreeft hebben gegeten, het peuteren naar het
vlees vind ik erg leuk om te doen, maar je moet wel het materiaal hebben, en peuteren maar, heerlijk.
En je zelf een keertje verwennen, is toch ook wel leuk en lekker, kreeft eet je niet elke dag, toch.
En dan het ijs, dat zag er ook lekker uit, als het maar niet lijkt op Ben en Jerry ijs of zo iets, dat vind ik niet lekker.
Ooit eens 4 dozen gewonnen met de bank/giroloterij, ik vond het geen lekker ijs.
Geef mij maar een dama blanca of een Magnum.
Ik hoop voor jullie dat jullie de laatste week lekker elke dag de korte broek aan kan hebben.
Genieieieieieieten.