Tuesday, December 10

doodssmak nummer 2.....

In Bangkok is de Nederlander Co van Kessel een begrip wanneer het om fietstochten gaat (http://www.covankessel.com/nl/ ); wij hebben gekozen voor de  “all-day  9 hours tour”. Met ’n groep van 9 fietsers en 3 gidsen vertrekken we al om 9 uur vanaf het startpunt bij de rivier en rijden in colonne door de smalle en overvolle straatjes van Chinatown, soms dwars door iemands keuken heen…. ‘Maken onderweg een repetitie van de Chinese opera mee in ’n openluchttheater voordat de fietsen op het Hua Lamphong Station in de trein worden gehesen voor een rit van bijna een uur richting het platteland ten oosten van de stad.

De mede-fietser zijn allemaal jonge backpackers die mooie verhalen hebben over hun reis van hostel naar hostel. En voortdurend zijn de Bangkokianen verbaasd 9 farangs op een fiets voorbij te zien komen of met fiets en al  in de trein en metro te zien.
Eenmaal aangekomen begint het echte werk; we fietsen voornamelijk langs de “klongs”(kanalen), over ongeveer 1 meter brede krakkemikkige betonnen paden op palen, met aan beide kanten water.

’t Is werkelijk een wonder dat er niemand het water inrijdt.  Maar ja, door een verkeerde schakelmanoeuvre maak ik tijdens het oversteken van een spoorlijn wel m’n tweede doodssmak van 2013…. Ik heb niet genoeg snelheid en kukel naar links en beland in een 2 meter diepe greppel naast het spoor. Terwijl ik val zie ik de röntgenfoto’s al weer voor me; gelukkig lijkt het deze keer mee te vallen en zijn een pleister van één van de lieftallige gidsen en een paar mojito’s later bij thuiskomst voldoende voor het herstel! Na die val wordt de rit over de smalle paadjes wel extra spannend….
De tocht gaat langs tempelcomplexen en over markten en wordt halverwege de dag - in een restaurant tussen de rijstvelden - onderbroken voor een heerlijke thaise maaltijd met ’n tafel vol verschillende gerechten (in van die mooie aluminium schalen!) , begeleid door wilde reisverhalen van het internationale reisgezelschap.

Omdat we aan het einde van de middag  blijkbaar nog steeds ver van het centrum zijn worden de fietsen nu in een longtailboat gezet en scheuren we met een flinke vaart door de klongs richting de stad.
Daar fietsen we naar een station van de skytrain en krijgen we instructies hoe we de mountainbikes de roltrappen op moeten krijgen. Vervolgens moeten er 12 fietsen in overvolle treinen worden geperst (we zijn inmiddels in de avondspits beland…) en moeten we tot overmaat van ramp ook nog ‘ns overstappen! Tot slot nog een rustig stuk over de stoep weer terug naar ons beginpunt aan de rivier. Al met al een inspannende en spannende trip en een geweldige ervaring!

We laten ons vervolgens rap door een tuktuk afzetten bij het hotel en zijn gelukkig net op tijd terug om te kunnen genieten van de complimentary drinks en snacks in de executive lounge (we hebben onszelf verwend met een executive room op één van de bovenste verdiepingen van het Pullman G Hotel op Silom Road en worden tijdens het ontbijt, ’s middags eventueel met ‘n high tea en tussen 17.00 en 19.00 uur met de genoemde mojito’s (of wat dan ook…) in de lounge vertroeteld!)

Morgen gaan we aan de wandel (zadelpijn…!).

1 comment:

Loes said...

Het is jouw jaar niet 2013.
Maar gelukkig goed afgelopen, en heb je verder nog kunnen genieten van de mooie tocht.
En je laten verwennen is niet verkeerd.
Morgen wandelen, doe je wel voorzichtig, goed kijken waar je loopt. Ik kijk uit naar jullie verhaal en de foto's