Friday, January 20

Verstoord…!

Zoals ik eind december 2018 – tijdens ons laatste bezoek aan Bangkok – schreef zakt de stad 2 centimeter per jaar; al weer 8 cm verder gezakt dus… Ik schreef ook dat Thailand en Bangkok naar meer smaken, maar helaas kwam er het één en ander tussen. Nu na ruim 4 jaar gaan we het er op wagen en hopen dat het land weer het leuke land van toen is. (de berichten hierover zijn wisselend) 

De KLM presenteert in het voorjaar van 2022 tijdens de Dutch Open (golf) met veel bombarie de nieuwe Premium Comfort Klasse; een ‘tussenklasse’ tussen de Business en Economy Klasse (heerlijke stoelen, meer ruimte en voordelen op de verschillende vliegvelden) We laten ons verleiden en boeken een retour Bangkok in de nieuwe klasse; het kost een paar duiten (de tickets naar Zuidoost-Azië zijn na de corona-perikelen overigens sowieso belachelijk duur geworden) maar dan heb je ook echt iets om naar vooruit te kijken! 

Helaas ziet Paul bij toeval (!) in de KLM App dat er voor de terugvlucht een ander toestel (zonder Premium Comfort stoelen) is ingezet; zonder enige mededeling zijn we ‘gedowngrade’ naar de economy klasse. Even later wordt de hele vlucht gecancelled en vliegen we met een ander KLM toestel dat 10 minuten later vanuit Bangkok vertrekt (00:40 uur...). Nu weer nieuwe stoelen en deze keer met een aantal rijen tussen ons in…
De service is inmiddels nul-punt-nul; lang wachten aan de telefoon, onbenullige antwoorden via WhatsApp en geen meldingen van de veranderingen. Als dan ook onze heenvlucht ‘verstoord’ is (ja, zo heet dat tegenwoordig) zijn we het beu! De boeven hebben stoelen aan ons verkocht die nog niet bestaan! We annuleren – na al die onrust en chagrijn – de vlucht van de KLM en boeken tickets bij Emirates (met heen- en terug dus een tussenstop in Dubai). 

De ‘K’ van KLM staat voor ons voortaan voor K*t (Luchtvaart Maatschappij). Tijdens 3 van de 4 etappes (elk rond de 6 uur) vliegen we met een A380 en daar geen Premium Comfort, maar vliegen in die geweldige ‘dubbeldekker’ is een stuk comfortabeler dan de economy van de KLM.


tijdens onze vlucht vieren de Chinezen het Chinees Nieuwjaar;
2023 staat in het teken van het konijn....
(symbool voor geduld, geluk en vrede)

De eerst 3 weken gaan we toeren. Na ’n nachtje vlak bij het vliegveld (The Park Nine Suvarnabhumi) halen we op het vliegveld de auto voor de komende 6 weken op (de laatste week zijn we zonder auto in Bangkok). 

We zakken voor 4 nachtjes af naar Pattaya (Siam@Siam Pattaya) om weer even te wennen aan de Tropen en het tijdsverschil. Daarna richting Khao Yai National Park – het oudste en één van de mooiste van Thailand en logeren daar op 2 locaties (@Rice Resort en The Hidden Village). Veel mooie golfbanen en – naar wij hopen – ook veel olifanten. (de tijgers in het park worden zelden gespot…) 

Reizen verder naar Khorat (Centre Point Hotel Terminal 21) en Lopburi (Baan Souchada Resort & Spa) en bezoeken onderweg wederom weer ‘ns heel wat bijzondere tempels. Vooral de Wat Phra Phutthabat belooft een bijzonder bezoek te worden; we zijn er op 5 februari, de laatste dag van het “Holy Footprint Festival”. Tijdens die paar dagen bezoeken duizenden pelgrims de “voetafdruk” van Boeddha en dit maakt deze tempel een van de belangrijkste boeddhistische tempels van Thailand.
het veelbelovende huis van Orchid Paradise Homes (OPV429) in Hua Hin

En verder – richting het zuiden – duiken we in de historie van Ayutthaya (Baan Pomphet) en Nakhon Phanom (Xen Hotel). De laatste stop - voordat we in Hua Hin 3 weken in een prachtig huis logeren - is Amphawa (Na Tree Tara Riverside Resort); daar bezoeken we een aantal ‘floating markets’. 

En om de smaak vast te pakken te krijgen ’n voorproefje van Mark Wiens…. (Mark Wiens is ‘food blogger’, ‘video host’ en sinds kort eigenaar van een restaurantje in Bangkok; “Phed Mark”. Daar gaan we zeker een keer eten; ze serveren alleen Pad Krapao (in allerlei smaken), onze favoriete maaltijd in Thailand.

 

No comments: