Thursday, April 30

vergezichten en canyons

Van de sneeuw en kou in Colorado naar heerlijk buiten ontbijten in de woestijn van Arizona. Maar tussen Cortez en Page hebben we veel spectaculaire vergezichten, canyons en bijzondere dingen gezien en meegemaakt, dus nog maar even terug naar dag 6…..
Day 6: van Cortez naar Chinle. Voordat we zuidwaarts rijden, toeren we door het Mesa Verde National Park en zien een paar “cliff dwellings” (huizen – honderden jaren geleden - door indianen gebouwd in de kliffen). Het park beschermt 600 dwellings (verblijfplaatsen). Alles wat je nu ziet is in originele staat volgens één van de rangers, maar op oude foto’s zagen we dat het één en ander toch flink gerestaureerd is… Desalniettemin een heel bijzondere plek!

We rijden het Navajo Indianen Reservaat binnen via Shiprock. Het gebied is bijna even groot als Nederland en ligt verspreid over New Mexico, Arizona en een klein stukje van Utah. Vlakbij het dorp Shiprock ligt de kolossale rots met dezelfde naam; een religieuze en bijzondere plek voor de Navajos en misschien om die reden wel zo slecht benaderbaar. We hobbelen een klein stukje over een onverharde weg, maar besluiten al snel dat we tevreden zijn met het zicht dat we daar hebben op de enorme “zeilboot”. André is bovendien erg zuinig op z’n bolide!

In Chinle logeren we ook nu in een Holiday Inn. Het hotel wordt gerund door Navajos, een stam die nu niet bepaald bekend staat als een vriendelijk volk. (er zijn in de USA trouwens nog  700 verschillende indianenstammen!)
In verband met alcoholmisbruik heerst in vrijwel het hele gebied een alcoholverbod, ook in restaurants… Ze schenken alcoholvrije wijn en bier, maar enkele gasten proberen - zonder succes - toch of er wat te ritselen valt.  Gelukkig zijn we zelf goed voorzien! (en verstoppen één en ander voor de zekerheid voor de kamermeisjes…) Door de overgang naar de Westerse leefstijl zijn veel Navajos nu veel te zwaar; in de supermarkt zien we een aankondiging dat met ingang van 1 april een extra belasting op dikmakende etens- en drinkwaren wordt geheven. Ben benieuwd of die fat taks gaat werken! Met regelmaat een ontbijt als deze Mexicaanse “Huevos Rancheros” (tortilla, ham, 2 gebakken eieren met chilisaus en dubbel gebakken bruine bonen) gaat het mij zeker niet lukken…

Day 7: Vanuit het hotel rijden we zo het park rondom de Canyon de Chelly in; het is veel minder bekend (en bezocht) dan de Grand Canyon, maar misschien wel even spectaculair! (maar een stuk kleiner) We wandelen naar beneden de canyon in en pikken op de terugweg André weer op die halverwege op een bankje gezellig met passerende wandelaars heeft zitten kletsen. We toeren langs de 11 uitzichtpunten en zien de canyon op veel verschillende manieren, met ’n strakblauwe hemel en met  dreigende luchten. Mooi! En bovendien hebben we de Grand Canyon nog voor de boeg…

Day 8: Eén van de absolute hoogtepunten van de reis bereiken we aan het eind van de trip tussen Chinle en Page. Ooit heb ik in een reistijdschrift spectaculaire foto’s gezien van Antelope Canyon en wist toen meteen zeker dat ik daar ooit naar toe wilde gaan. En wat was het mooi!
We kiezen voor de Lower Antelope Canyon , omdat de indianen naar verluid vooral de Upper Canyon volstouwen met toeristen. De canyons zijn erg smal (soms zelfs zo smal dat ik er maar nauwelijks door heen pas…) en dan loopt het vaak vast met zoveel mensen. En kan je dus bovendien geen foto’s maken zonder anderen in beeld.  We hebben een supergids die van elk fototoestel (of iPhone, iPad, noem maar op) de juiste instelling weet te programmeren voor het beste resultaat. Zo nu en dan neemt-ie je ongevraagd het toestel uit handen om vanuit bijzondere hoeken de meest mooie plaatjes te schieten. We hebben 'm goed getipt!

2 comments:

Loes said...

Ik ben blij dat de indianen jullie hebben gespaard, en niet hebben gescalpeerd. Nu kon ik gelukkig de prachtige foto's bekijken. Wat een mooie kleuren zijn dat.
Dit lijkt bijna niet echt. Het is werkelijk schitterend.
Maak maar weer meer van dit soort mooie foto's.

Ik meld me wel weer.

Liefs loes ����

Loes said...

Ik zie net dat de weer voorspellingen net zo slecht zijn als we in Nederland krijgen op 4 en 5 mei.
Ik moet spelen met de dames dinsdag, en wat denk, juist