Wednesday, November 7

Lek & Bon

’t Is telkens weer even doorbijten, wanneer je na ’n half uurtje vliegen op je schermpje ziet dat je nog 5600 mijlen en ruim 10 uur voor de boeg hebt… Maar ja, de vlucht is – zoals de Taiwanese piloot van EVA Air ons al had beloofd – very smooth. En dat in combinatie met de zeer ruime zitplaatsen die horen bij de “Premium Economy Class” zorgt er voor dat we flink wat uurtjes kunnen dutten. Dat maakt zo’n lange nachtvlucht ’n stuk prettiger! Bijkomend voordeel van de Premium Economy Class is dat de koffers en golftassen als eerste van de band af komen rollen; we staan – eenmaal in Bangkok – dus binnen no-time bij het kantoortje van Hertz.

Daar krijgen we een gloednieuwe Honda City (met 59 kilometer op de teller) mee; de guitige knul achter de balie zegt “we just bought new car!”.  Hij schiet bovendien in een stuip wanneer-ie ziet dat we ‘m pas over 7 weken komen terugbrengen; zijn eigen vakantie duurde maar 6 dagen…. We zijn nog wel even bezig met het verwijderen van alle beschermmaterialen en hopen maar dat we ’m eind december zonder kleerscheuren kunnen inleveren.

We logeren de eerste nacht – vaste prik – vlakbij het vliegveld; 10 minuten rijden, 4 afslagen naar links en één lastige u-turn, meer is onverantwoord na bijna 11 uur vliegen, me dunkt…. De volgende ochtend beginnen we al vroeg fris en fruitig aan de toeristische route naar Hua Hin. De eerste stop is nog voordat we Bangkok gepasseerd zijn. Het Erawan Museum – gebouwd als een kolossale olifant met 3 koppen – zien we elk jaar vanaf de snelweg als we van het vliegveld naar het centrum (of vice versa) rijden en is één van de toppers van Bangkok. Maar omdat het ver uit de stad ligt en tot voor kort slecht met openbaar vervoer bereikbaar was,  was het er nog nooit van gekomen. Nu nemen we de afslag van de snelweg, klimmen via een wenteltrap door één van de poten naar een bijzondere tempel in de romp van het beest en rijden daarna door naar een vissersdorpje aan de kust.

Ook tijdens deze 7 weken hebben we weer een paar bijzondere tempels op het programma staan. Meteen tijdens de eerste dag een hele onconventionele; aan de kust - tussen de zoutvelden - staat sinds kort een tempel in de vorm van een enorme boot ter ere van de zeelieden en vissers. Je kan naar het dek/dak klimmen voor een mooi uitzicht over de zoutvelden. (zie fotoalbum hiernaast) Bijzondere architectuur met een paar geinige details!

Omdat Villa Lisa de eerste 2 dagen nog niet beschikbaar is logeren we 2 nachtjes in het Loligo Resort, aan het strand. Leuk – boutique – hotelletje, maar dat strand is wel een dingetje; tijdens dit seizoen is er overdag door de vloed geen strand, ’s nachts daarentegen is het reuze breed…. Terwijl we ’n ochtendwandelingetje maken over het strand komen we ternauwernood aan bij Khao Takiab, terug moeten we door het dorp…

Maandagochtend hebben we vroeg een afslagtijd op Sea Pines (geboekt via Golfsavers: https://www.golfsavers.com/  Gemakkelijk en voordelig!). Wanneer we uitchecken zegt de vriendelijke receptioniste van Loligo dat één van onze banden a little empty is. Nou ja, zeg maar  gewoon: lek! Eén van de beveiligingsmannetjes helpt ons met het wisselen van de banden en al gauw blijkt dat een enorme spijker de oorzaak van alle ellende is. Toch nog op tijd bij Seapines blijkt – wat ’n toeval – dat de naam van m’n caddy ‘Lek’ is. De dame van Paul heet ‘Bon’; die hebben we tot op heden gelukkig nog niet gekregen….

Na afloop van het rondje Sea Pines zijn 3 garagisten zo’n 20 minuten bezig met de reparatie van het lek. We rekenen Thai Baht 200 (= €5) af; dat gaan we maar niet indienen bij de verzekering…