Monday, November 20

culy-klets deel 2 & Hot-news

Op de hoogste plek van Thailand - de Doi Ithanon - genieten we van een lunch met louter Noord-Thaise gerechten. Niet alleen de maaltijd is heerlijk, ook de temperatuur (18C!) is erg comfortabel. Wanneer we later die middag in Hot aankomen doet het dorp z'n naam eer aan en is het gewoon weer 34 C....
De keuken in het noorden is niet erg geraffineerd, maar zeer smaakvol; gegrilde kip, gefermenteerde worst, gestoomde (in 'n banananenblad) zuur varkensvlees en papayasalad. Elk 'n plastic zakje 'sticky rice' erbij en hoppakee!





Al jaren vraag ik me af hoe het werkt met de eieren aan een stokje. Nu de gasten aan het tafeltje naast ons ondere andere zo'n stokje tussen hun gerechten hebben liggen trek ik de stoute schoenen aan en probeer het uit te vissen. In gebrekkig Engels leggen ze uit dat de eieren eerst uitgeblazen worden, dan worden opgeklopt met vissaus en peper en hup, weer terug het ei in. Op'n stokje prikken en even stomen; zo makkelijk kan het zijn. We krijgen er één van hun stokje en geven toe; "aroy mak"! (heerlijk dus) Wel maf, 'n gepeld ei zonder dooier....


Nog even wat Hot-news:  net aangekomen bij het hotel in Hot raak ik zo enthousiast over de stijl van het gebouw (gloednieuw, maar met oude afgebladderde deuren en kozijnen!) dat ik al fotograferend nog even 'n stapje terugzet en vanaf het pad achterover anderhalve meter naar beneden het rijstveld in flikker. Met een enorme plof val ik op m'n rug tussen de rijstplantjes. Flink schrikken en bijna weer 'n bericht in de Telegraaf: 58-jarige Nederlander valt in Thailand het rijstveld in en moet vakantie afbreken..... Gelukkig kan ik er zelf weer uit klauteren en stelt dokter Somers vast dat het slechts een gekneusde rib is. Awel, diegenen die dat ook wel eens hebben gehad weten dat het geen pretje is; gelukkig ben ik de eerste nacht met behulp van 2 Ibuprofens redelijk goed doorgekomen. (zo komt de pillentas die we na elke reis weer ongebruikt uit de koffer halen toch een keer van pas!)  Ziehier de foto van net voor het incident...


Trouwens, het hotel biedt keus uit 2 ontbijtjes; American of Noord-Thais ontbijt. De keus is voor ons allebei snel gemaakt! Dit bord vol met heerlijke verrassingen heb ik zojuist soldaat gemaakt...


1 comment:

Loes said...

Ola,

Jantje ongeluk, maar het is gelukkig mee gevallen.
Gelukkig was dokter Somers aanwezig, en kon je gerust stellen.

Het heeft je eetlust niet aan getast zag ik.
Wat een verschillen van voedsel, niet te geloven, en ook verrassings pakketjes
Verder weer de foto’s bekijken.

Groetjes Loes.