Monday, November 6

Loy Krathong valt (bijna) in het water…

Zoals elk jaar viert Thailand tijdens volle maan in november Loy Krathong. Volgens een aantal websites valt de feestdag dit jaar op 4 november; we zorgen dus dat we op de derde aankomen in Thailand en boeken een hotel – met speciaal Loy Krathong arrangement – in Sukhothai, op zo’n 5 uur rijden boven Bangkok.
Sukhothai was het eerste koninkrijk van Thailand en de oorsprong van het feest (800 jaar geleden) en nu de beste plek om het feest te vieren. Alles lijkt te kloppen totdat één of andere hotemetoot bedacht dat het ’s ochtends vroeg op de vierde weliswaar volle maan is, maar dat dat tijdens de nacht van de derde is…. In heel Thailand worden nu dus vrijdag de derde de krathongs te water gelaten…. Ach jee,  dan zijn we dus nog maar net geland in Bangkok! En in de buurt van ons eerste hotel – omdat we geen zin hadden om na een slapeloze nachtvlucht ver te rijden onder de start- en landingsbaan van het internationale vliegveld Suvarnabhumi    wordt volgens de dames van de receptie weinig gevierd.

nog weinig festiviteiten in de Sky Bar....

Dat bleek later aardig mee (of tegen?) te vallen toen duidelijk werd dat de Sky Bar en Restaurant – op het dak van het hotel en vlak boven onze kamer - een uitgebreid feestprogramma met veel live muziek gepland had! De plek was prima, met uitzicht op de eerder genoemde startbaan kan jij tijdens de maaltijd om de paar minuten vliegtuigen spotten! Aangezien we ’n lange nachtvlucht met weinig slaap achter de rug hadden, hebben we het feestgedruis al vroeg achter ons gelaten…. Maar ja, door al die stijgende vliegtuigen en luide muziek konden we de slaap niet echt vatten. Pas na een melatonine-pil en wanneer de Thaise Whitney Houston voor de tweede keer “I will always love you” inzet dommel ik weg.

Uiteindelijk komt ’t toch nog goed wanneer blijkt dat  het feest in Sukothai een 5-daags festival is (terwijl de rest van het land maar één dag Loy Krathong viert) , waarbij de laatste 3 avonden krathongs te water worden gelaten; we krijgen dus ’n herkansing! Zo kunnen we alsnog onze krathong – die onderdeel van het hotel-arrangement is! – te water laten op bijna heilige grond… (Met het wegdrijven van de krathong - met daarop ‘n kaarsje, 2 wierookstokjes, iets van jezelf (bijvoorbeeld wat haar of een nagel)  en wat muntstukken – verdwijnt de misère uit je leven. De muntstukken worden er trouwens meestal al snel afgejat…)

daar gaat-ie dan....
Ik lees overigens dat de Thaise milieuactivisten het maar niets vinden die miljoenen krathongs in alle waterwegen…. Alleen al in Bangkok worden er door de reinigingsdienst ruim 800.000 krathongs uit het water gevist!
Eén van de hoogtepunten van het festival (naast alle heerlijke hapjes) is een spectaculaire Light & Sound Show rondom de mooiste ruïne van het Historical Park. We boeken thuis vast kaartjes voor de show van zondagavond. En terwijl het die middag tijdens onze fietstocht over het platteland rondom de stad (om de haverklap wat druppelt en we op de terugreis naar het hotel in de tuktuk flink nat regenen, is het tijdens de show droog… Het is een waar spektakel! Met honderden acteurs en figuranten, verrassende licht- en geluidseffecten, 3 olifanten, schitterend vuurwerk en maar één minpuntje…

De verteller - met ’n prachtige “Ko-van-Dijk-stem” - vertelt het verhaal over het ontstaan van Sukhothai en het Loy Krathong feest alleen in het Thais, dus dat gaat volledig aan ons voorbij. Maar met al die vechtende olifanten en pompeuze koningen kunnen we er ons wel iets bij voorstellen... En het eindigt natuurlijk met het te water laten van de eerste krathongs. De Thai raken volledig in extase (dat gebeurde ook al tijdens het volkslied voorafgaand aan de show en toen de tientallen oranje lampionnen het luchtruim kozen; da's eigenlijk iets wat alleen in Chiang Mai gebeurt. Daar gaan er honderden de lucht in en worden dan ook alle vluchten geannulleerd!)

Jammer genoeg komen we er aan het einde van de show pas achter dat we bij deze heren een vertaalsysteem hadden kunnen lenen. Stom!! (maar de heren hadden er wel lol om...)

(later volgt een beeldverslag van onze fietstocht over het platteland eerder deze zondag)

1 comment:

Loes said...

Ja, nu pas gereageerd.
Ik heb het hartstikke druk met 6 mannen.
Hapjes maken voor bij de borrel, dan met de heren uit eten gaan.
Allemaal erg leuk maar toch ook best vermoeiend, gelukkig hebben ze zelf
een appartement gehuurd, bij ons in de buurt.

Weer een mooie verhaal en leuke foto’s.
Op naar de reactie op het volgend verhaal.