Tuesday, December 20

50 tinten blauw...

Het hotel in Bangkok doet z’n naam eer aan; ik weet niet hoeveel tinten blauw…(godzijdank is blauw m'n lievelingskleur!) Leuk hotel, trendy, hip of artistiek, ’t is maar hoe je het noemen wilt. ’t Enige nadeel is dat het vanaf Sukhumvit Road (de belangrijkste – en langste – (winkel-) straat van de stad) ’n flinke tippel is naar het achterafstraatje waar Tints of Blue aan ligt. Vooral als je last van je voeten hebt... Ze hebben wel 'n (blauwe!) tuk tuk om je naar het kruispunt van skytrain en ondergrondse te brengen, maar voor de terugweg heb je 'n beetje mazzel nodig dat-ie net iemand af komt zetten...

Maar elk nadeel heb z'n voordeel; voor Bangkokiaanse begrippen is de kamerprijs (€50) zeer redelijk! (we hebben zelfs 3 nachten geboekt, terwijl we de derde nacht al ver voor middernacht ons boeltje oppakken om naar het vliegveld af te reizen; lekker om tot laat gebruik te kunnen maken van de kamer) Ander voordeel is dat het erg stil is. Hoorden we in de andere hotels - hoe hoog we ook zaten - het lawaai van de stad; hier hoor je alleen de airco en de koelkast aanslaan...

Afijn, uiteindelijk toch op loopafstand van Sukhumvit Road...Met alle schitterende shoppingmalls (de één nog mooier en nieuwer dan d'ander) en ook een drietal Gourmet Markets. (nog veeeel mooier en exclusiever dan die in Hua Hin) binnen handbereik. Het motto van die winkels is "Let's Give Good" (zie badge); nou, op 'n paar kleine proeverijtjes na wordt er weinig gegeven en voornamelijk geïnd..!!

"Let's Give Good"......
Op één van de vele info-websites over Bangkok heb ik gezien dat er sinds een paar weken 'n nieuwe nachtmarkt bij is in de stad; we gaan opzoek, maar dat kost heel wat moeite. Blijkbaar is de markt zo nieuw dat de meeste bewoners er nog nooit van hebben gehoord, ook de nieuwe App (Mapme) biedt geen soelaas. Na veel heen en weer gewandel lopen we er opeens tegenaan! Het is geen markt waar je etenswaar kunt kopen, maar waar wel veel te eten is.

Wij laten ons uiteindelijk verleiden door de foto van een noedelsoep met zeevruchten op de voorpagina van één van de menukaarten. De wulpse ladyboy die ons aan 'n tafeltje schuift wil per se niet met Paul op de foto, maar wanneer hij/zij later wat lenteuitjes komt brengen staat ze er per abuis toch op.... Die kom met noedelsoep maak ik keurig soldaat met chopsticks en soeplepel (oefening baart kunst!); wat jammer dat die duffe Duitse dame niet in de buurt is om daar getuige van te zijn... We nemen 'n zalige 'mango with sticky rice' als afsluiter van de dag!

Na 'n stevig ontbijtje met omelet-soep (!) en 'n heerlijk toetje van "vruchtjes" van tapiocameel in kokosmelk gekookt (ik had de fel gekleurde tapioca parels al in m'n koffer zitten) kunnen we er maandagochtend goed tegen aan. We reizen per ondergrondse, water-bussen, tuk tuk en skytrain, maar wandelen vooral heel veel door Thonburi, de wijk aan de overkant van de rivier (het Brooklyn van Bangkok volgens één van de websites). De Wat Arun (de belangrijkste tempel van Bangkok) hebben we 13 jaar geleden bezocht en staat nu al 4 jaar in de steigers; die slaan we over, maar er de rest aan deze wijk hebben we nog nooit gezien.

ontbijt....
Op de terugweg maken we 'n tussenstop in Silom en gaan nog 'ns kijken bij de MahaNakhon toren, het hoogste gebouw van Thailand. De afgelopen 3 reizen hebben we vanuit onze hotelkamers naar de toren in wording gekeken en nu - ook al lijkt dat niet zo! - is 't af en onlangs met veel bombarie geopend.
We eten weer 'ns bij Hai Somtam Convent (https://www.eatingthaifood.com/hai-som-tam-convent-thai-food-silom/ ) en winkelen wat in het golfers-Walhalla; 4 verdiepingen winkelcentrum met alleen maar golfwinkeltjes.... Ter afkoeling nemen we 'n duik in het zwembad op het dak van 't hotel!

De laatste dag de laatste tempel... En de laatste kaafae yen (ijskoffie) in 'n leuk tentje aan de rivier; 'n goeie tip van Tips Thailand (http://tipsthailand.nl/ ; de website is leuk, maar de Facebook-groep is te kneuterig voor woorden. Ik kan niet goed tegen vragen als "ik ben nu in Krabi, wat kan ik hier doen?" . En toen ik suggereerde dat de jongedame in kwestie eens 'n Lonely Planet zou moeten raadplegen, kreeg ik 'n sneer van de beheerder van de groep en heb ik me subiet uitgeschreven!

Wij hebben voorlopig geen tips meer nodig.... De reis zit erop! Met 'n koffer vol met eetgerei, etenswaren en vieze was gaan we over 'n paar uur naar het vliegveld en vliegen dan om 2 uur vannacht naar huis. De knop gaat om en we gaan richting kerstfeest! Hier hebben ze 'n mooie balans gevonden tussen de rouw (wat de reis overigens niet of nauwelijks beïnvloed heeft) en de stijlvolle kerstversiering; er is weer muziek en er is weer vrolijkheid. Nu moeten ze nog gaan wennen aan de nieuwe koning!

Wij gaan straks - bij Cabbages & Condoms (ooit opgezet om "family planning" te promoten; je krijgt dan ook in plaats van pepermuntjes 2 condooms bij de nota) - nog één keer genieten van een Thaise maaltijd.... Voorlopig voor het laatst in korte broek en op flipflops; straks komt voor het eerst sinds 7 weken de lange broek weer uit de koffer!

Veilige Feestdagen
(zie kerstornamenten...)

1 comment:

Loes said...

Ja , zo'n veilige kerst is voor mij niet meer nodig.
Wel voor alle ellende in de wereld. Ook weer op een kerstmarkt in Berlijn vreselijk.
Maar wij maken er een hele gezellige kerst van, en dat zullen jullie denk ik ook wel doen.
Na alles wat ik gelezen en gezien heb, hebben jullie weer volop genoten.
Een hele goede vlucht.
Dus wensen wij jullie een hele fijne kerst en een spetterend en vooral gezond 2017.

Heel veel liefs van ons beide Gerard en loes