Monday, December 12

damesbezoek

Maar 15 minuten te laat rijdt de trein uit Bangkok rond 17.30 uur het mooie station van Hua Hin binnen. Opeens staat het perron niet alleen vol met fotograferende dagjesmensen, maar stroomt de trein leeg met van alles en nog wat. Niet veel backpackers; Hua Hin is niet erg geliefd bij die groep reizigers en die slaan deze bestemming dan ook meestal over... Zo niet Pascale en Lieke, die komen gezellig 4 daagjes logeren! De dames komen na 3 maanden reizen en feesten in Zuid Oost Azië - zo vlak voor hun vertrek naar Nederland - ook even uitpuffen bij de "oompjes"..... Na al die nachten in rommelige en onrustige - soms niet brandveilige - hostels met enorme slaapzalen (dat kost dan ook maar een paar euro per nacht...), zijn de bedden en de rust van Villa Lisa 'n heerlijke afwisseling, zo blijkt.

Tijdens de borrel en de bbq komen de verhalen los; over alle leuke ontmoetingen, spannende avonturen maar ook over de brand en Pascale's uitglijder met de scooter. Da's trouwens gelukkig ook goed afgelopen, alleen nog maar een paar fikse littekens. Die scooters zijn qua vermogen trouwens eigenlijk motoren; je hebt dan ook een motorrijbewijs nodig en aangezien bijna niemand die heeft kan dat verzekeringstechnisch nog wel eens voor problemen zorgen! 't Is overigens geweldig hoe je met een strak budget van €33 per dag (inclusief overnachting!) ruim 3 maanden kunt reizen; ik geloof dat wij iets teveel verwend zijn. Hoewel Paul - tijdens het uitzoeken van een hostel in Bangkok voor de dames - de smaak van de dormitories wel te pakken leek te krijgen... Tja,voor €8 logeren in hartje BKK...

Natuurlijk gaan we toeren langs alle "highlights" van de omgeving. 'n Paar wats, de 7 koningen, 'n vissersdorpje en lunchen op het strand. Zelf vind ik de spontane stop tussen de ananasvelden 't hoogtepunt. Waren we tijdens de rijstoogst in de Isaan, hier zijn ze overal met enorme messen de superzoete ananassen aan het oogsten. We krijgen er twee toegestopt en moeten het menu voor die avond aanpassen. Dat wordt nu dus "sweet & sour chicken".....
'n Toevallig passerende hotemetoot van de "Dole"-fabriek komt even kletsen en legt uit dat de meeste ananassen in  hun blikjes verdwijnen. Eerlijk gezegd vind ik ze zo vers van het land in blokjes bij het ontbijt het lekkerst!

(foto: Lieke)
De vogende dag staat de hoogste highlight  - en tegelijkertijd de diepste - op het programma; de Phraya Nakhon Cave. Daar waren wij 'n paar jaar geleden ook al eens, maar toen niet op het juiste moment. Tussen half elf en half twaalf schijnt de zon namelijk door de opening in het dak van de grot precies op het tempeltje en da's werkelijk 'n schitterend schouwspel! En aangezien het 'n uurtje rijden is en vervolgens een uur wandelen, klimmen en afdalen (2 bergen!) moest de wekker worden gezet.... Maar - dat waren we met elkaar eens - zeer de moeite van het vroege opstaan waard. (het was dus ook niet zo rustig als 't lijkt op de foto)

's Avonds trotseren we drukke vrijdagavond spits en wandelen wat over de nachtmarkt en door het hectische uitgaansgebied van het dorp (plus ook even langs de kleermaker voor 'n pas...)  Op de terugweg vinden we één van de laatste tafeltjes in een waanzinnig druk "Moo Kataa- restaurant". Vorig jaar tijdens onze trip belandden we ook al 'ns bij zo'n Thais BBQ buffet en hadden toen geen idee wat de bedoeling was. Nu waren we helemaal voorbereid! (Ik heb trouwens onlangs - ondanks wat gesputter van Paul - op de markt in Cha-am zo'n ding gekocht en wil het zeker volgende zomer op 'n zwoele zomeravond gaan proberen! (dat kleine bbq-tje geeft overigens heel veel warmte af, zweten dus!) Nu nog kijken of-t-ie in de koffer past....)

(foto: Pascale)
De laatste dag, voordat ze naar Bangkok afreizen voor de terugvlucht, willen de dames nog wat werken aan de bruine teint. Alsof ze de afgelopen maanden niet voldoende zon gezien hebben op al de tropische eilanden. :-)  We rijden (in ongeveer 'n half uurtje) naar ons favoriete strandje - Sai Noi, letterlijk vertaald zand klein - en gaan daar 'n paar uur plat. Wij onder de parasols, de dames in de brandende zon... Ook kan je daar heerlijk met de voetjes in het zand lunchen; het omelet met oesters is niet te versmaden!
Inmiddels is het stil in huis en zijn Lieke en Pascale nog 2 daagjes in Bangkok; vanavond vlak voor twaalven vliegen ze richting Amsterdam. Wat 'n overgang zal dat zijn na al die maanden Azië!

(helaas zijn we niet meer toegekomen aan de hanengevechten, waren de bezwete thai boxers niet aan het trainen wanneer we langs reden en hebben de olifanten niet achter het huis gelogeerd tijdens die ontzettend gezellige 4 dagen...)

1 comment:

Loes said...

Hallo oompjes

Wat leuk met die meiden, ontzettend gezellig.
Wat die bbq betreft ik hou me aanbevolen ( als hij in de koffer past)
Mag je hem wel in het vliegtuig meenemen, zien ze dat niet als een ("slagwapen")

Wat een prachtige foto van het kapelletje. Echt schitterend.
Maar welke foto is nou niet mooi.
Nou nog even dan zijn we donderdag allemaal weer thuis.
En dan lekker genieten van de kerstdagen. Lekker beide dagen uit eten, bij vrienden.

Beiden een dikke kus. Liefs loes.