Monday, December 2

alweer 'n ligbad met uitzicht....

De volgende twee dagen blijft het – ook in het westen – heet! Het is overigens zelfs zo heet dat de golfers van de Europese Tour – die dit weekeinde een toernooi vlakbij het Krugerpark spelen – voor het eerst in het bestaan van de Tour en waarschijnlijk bij hoge uitzondering in korte broek mogen spelen…. (dat heeft overigens Wil Besseling  – de pro in opkomst,  die tijdens de KLM Open Paul vol op de borst raakte met z’n afslag   net niet voldoende voordeel gegeven om te winnen…)

Het decor is wel flink veranderd; van de dorre vlakte in de Karoo, nu een prachtig bergachtig gebied met veel bijzondere rotsstructuren door de samenstelling van de rotsen (zandsteen) en prehistorische grotschilderingen. Er is volop keuze uit wandelingen, maar de meeste zijn 4-6 uur lang en dat willen we onszelf niet aandoen met deze hitte. (of beter: dat gaan we niet overleven bij 40°C!) We gaan de kortste doen, maar raken al rap het spoor bijster. Na een korte paniek weer volgens de juiste weg afgedaald. Verder doen we voorzichtig aan en toeren wat met de auto rond. Bovendien waren we blij verrast toen we zagen dat er een gloednieuw zwembad was bij de 7 cottages midden in het park. Het uitzicht vanaf ons terras is bovendien fenomenaal en de braai staat weer flink te gloeien…

uitzicht Algeria cottage
De dag van vertrek is het opeens lekker koel, zodat we toch nog even een wandeling kunnen maken. Het doel van de klim is een waterval; altijd leuk en bovendien valt er ook daadwerkelijk water. Dat hebben we wel ‘ns anders meegemaakt… (bijna 15.000 stappen en 58 ‘verdiepingen’ !)
Onderweg naar St Helena Bay willen we even door de Spar in Piketberg rennen voor een paar boodschappen. Dat gaat helaas niet lukken. Er zijn in het hele dorp zoveel mensen dat het er lijkt op Koningsdag in Amsterdam. Mijn hemel, wat ’n drukte, ook in de rijen voor de kassa’s. De wodka bij de Tops (de plaatselijk Gall & Gall) zet ik terug in het schap wanneer ik zie hoe lang de rij daar is. Achteraf horen we dat dat komt omdat het de 30ste uitbetaaldag is, dus dat iedereen weer heerlijk boodschappen kan doen! Karren vol. Bovendien is het de dag na Black Friday; dat schijnt ook meegeholpen te hebben. Uit m’n e-mail inbox begrijp ik dat dat in Nederland ook aardig uit de hand aan het lopen is. Wat ’n hype zeg…

We worden ’n keer aangehouden tijdens een algemene politiecontrole; de niet al te goedlachse agente constateert dat onze lisensieskyf op de voorruit al een paar weken verlopen is; nota bene 4 dagen vóór aanvang van onze huurperiode. Niet zo’n handige zet van Bidvest, de gerenommeerde verhuurder! De boete bedraagt 500 Rand (zo’n € 30) en we halen onze creditcard al tevoorschijn als blijkt dat de - wellicht toch wel vriendelijk – dame de bon heeft uitgeschreven op naam van Bidvest! Dat scheelt ’n boel gedoe. Toch wel wat heen en weer moeten e-mailen en uiteindelijk kunnen we de nieuwe “skyf” over een paar dagen ophalen bij het kantoor in Stellenbosch.
(Trouwens, we hebben op aanraden van de ANWB en op hun kantoor voor €50 2 internationale rijbewijzen aangeschaft, die zouden nodig zijn bij het ophalen van de auto en ik las ergens in geval dat je zou worden aangehouden. We zijn nu 2 keer aangehouden; nooit naar gevraagd en bij het ophalen idem dito. Miskoop van de maand..?)

Een groter contrast tussen het korbeel huis in Stuurmansfontein en het geweldige beachhouse in St Helena Bay is haast niet mogelijk. Wat ‘n schitterend huis; modern en van alle gemakken voorzien! Toen we het – een hele poos geleden – voor €90 per nacht via Airbnb boekten begrepen we niet hoe dat kon voor zo weinig geld. Addertje onder het gras…? De verhuur van de 4 huizen – naast elkaar op het strand   van Robert (Nederlander) en Tanya (zijn Zuid Afrikaanse echtgenote) was toen net gestart en het blijkt een lokkertje te zijn geweest. Nu zijn de huizen bijna allemaal constant verhuurd en blijft de prijs hetzelfde. Iedereen blij blijkbaar!

Alsof we het er om doen is er nu weer een (verzonken) ligbad met uitzicht, nu op de walvissen in de baai! Naast de schitterende master bedroom zijn er nog 3 mooie slaapkamers, elk met eigen badkamer (één is er wat groot uitgevallen, 'daar zou een heel voetbalelftal in kunnen douchen' zegt Robert tijdens de rondleiding; en.. waar blijven ze nou...?) Bovendien is er een zeer complete (Ikea-) keuken; zelfs met wok en vijzel. M'n Thaise bloed gaat weer wat sneller stromen...(helaas geen heerlijk geurende Thaise markten in de buurt)

Waren we in het korbeel huis gebiologeerd door de sterrenhemel, hier turen we uren de baai af met de oude verrekijker van oom Anatole. Het is een oud beestje maar “made in USSR” en we zien  de beesten vlijmscherp; uitademen, de staart en op zondag zelfs tientallen sprongen. (“de “breach” is het hoogtepunt voor alle walvisspotters!)

Terwijl Hermanus de nummer 1 locatie zou zijn om walvissen te zien, zien we er hier veel meer (en eigenlijk zouden ze al richting de Zuidpool moeten zijn gegaan).  Enorme groepen, met waarschijnlijk veel jongen zijn nog aan het foerageren en blijkbaar waren de sprongen bedoeld om de spieren los te maken, want als ik de volgende ochtend om 6 uur naar buiten ga zie ik een lange rij rugvinnen van oost naar west de baai uitzwemmen, op weg naar de poolstreek. Het is uit met de pret!

Nu op het strand moet er vis op de braai: (zoutwater-)snoek met abrikozenmarinade. Lukt wonderwel goed (daarvoor moesten we nou zo nodig naar de Spar; 'n aanbiedinkje....!) De Zuid Afrikanen zijn volgens mij grote zoetekauwen; in veelgerechten wordt abrikozenjam verwerkt. Zelfs de bobotie is erg zoet door alle rozijnen en banaan.

snoek op de braai!
Straks op pad naar Langebaan. We hebben geboekt bij "die Strandloper" voor een 10-gangen braailunch op het strand. Volgens de reviews een geweldige ervaring; nu maar hopen dat de stevige wind (6 Bft) geen roet in het eten gaat gooien...