Friday, November 7

vulkanen en meren

5 november
Gisteravond toch ” CNN en Español“ niet nodig gehad; we konden via onze laptop het verkiezingsprogramma van de NOS live volgen! (leve het internet !) Niet echt spannend natuurlijk, maar toch wel fijn vanochtend bij het wakker worden het goede nieuws te horen. Nu maar hopen dat-ie het zal overleven....

Een schijnbaar oneindige snelweg – de Ruta 5 – loopt van noord naar zuid dwars door Chili (voor de feitenkenners: Chili is zo’n 4000 km lang en op het breedste punt maar 350 km van kust naar Andes). Van alles en nog wat maakt gebruik van die snelweg; wandelaars steken van links en van rechts over, fietsers rijden er in alle richtingen heen en weer, landbouwvoertuigen... Toch is het verder heerlijk rustig op de weg en rijden we in 6 ½ uur de 600 kilometers van Santa Cruz naar Caraucatin.

Het pension waar we logeren - nog zo’n 30 km verder – wordt gerund door een Zwitsers echtpaar, dus we voelen de “geschnetzeltes” al aan komen. Het contrast met Santa Cruz Plaza is enorm; hier geen zwembad, internet of tv op de kamer (gelukkig hebben we de Gooische Vrouwen nog... :) ), maar wel fantastisch gelegen tussen de besneeuwde bergtoppen en aan de voet van een vulkaan. (over vulkanen gesproken: de vulkaan bij Chaitèn, die ’n paar maanden geleden tot eruptie kwam is weer aan het rommelen. Nu komen we niet echt in de buurt, maar we weten van de vorige keer dat de rookpluim het vliegverkeer en zelfs het leven in Buenos Aires (en da’s een end weg!) aardig in de war heeft gestuurd. Afwachten maar...)

6 november
De belangrijkste reden om naar dit afgelegen oord te reizen is het Conguillio National Park. Een prachtig vulkanisch gebied met als bijzonderheid de duizend jaar oude Araucarìas (vanwege hun pre-historisch uiterlijk heeft de BBC hier indertijd opnames gemaakt voor de serie “Walking with Dinosaurs”). We hebben een prachtige, maar zeer inspannende wandeling gemaakt langs mooie vergezichten en de kilometers lange ‘unpaved road’ – die op sommige plaatsen zelfs met onze 4WD nauwelijks berijdbaar was – maakte van het tochtje een avontuurlijk geheel! Tijdens de wandeling in de middle of nowhere horen we plotseling nederlands; 2 jongedames die 7 maanden door Chili en Argentinië reizen, per fiets...! (onder het motto: iedere heug z’n meug)
En ja hoor, ’s avonds staat de geschnetzeltes op tafel en samen met ’n fles chileense wijn (uit een wijnhuis dat we onlangs bezochten) smaakt dat prima.

7 november
Na een voedzaam ontbijt met dampend vers gebakken brood nemen we afscheid van de waard en vertrekken richting onze volgende etappe-plaats: de thermale bronnen bij het meer van Puyehue. Daar logeren we 2 nachten in een Thermaal Hotel op all inclusive basis, dus kunnen we weer ‘ns een beetje bij-eten.... ;-) Tijdens de reis (we hebben weer zo’n 450 km achter de kiezen!) veel regen en wind en bij aankomst is dat niet veel beter; geen weer om op stap te gaan, dus duiken we de sauna in. Als het morgen niet opklaart zullen we waarschijnlijk lekker gaan dobberen in de 3 thermale baden....
En om de bulderende storm om het hotel (http://www.puyehue.cl/espanol/sitio-web.html) te vergeten nemen we nog maar 'n pisco sour.....

1 comment:

Anonymous said...

Hello, Hello, Gewoon weg wezen als de vulkaan aan het pruttelen is,
en gewoon laten overkoken.
staan alle foro's nu op de side, of zijn er nog een paar niet afgedrukt, het is prachtig allemaal en de kop van de man met de hoed schitterend.
Groetjes Loes (en gerard)